Wednesday, January 23, 2008

تأخرت حبيبتي ... فسامحيني




عذرا .... لكنهم قالوا لي لا عذر لك


إذن ذنبا .... لكن آخرون قالوا لا ذنب لك


فقلت جهادا .... فقالوا ليس الجهاد الآن لك
فلم أجد إلا دمعا .... فقالوا البكاء ليس لهم بل لك


فذهبت يأسا .... فقابلوني و قالوا اليأس من عندك


فوجدت كتبا .... فأخبروني تاريخا مضى لعله ينفعك


تعددت طرقا .... فوجدتهم حولي قالوا هذا مصيرك


لكن عقلا باطنا داخلي

صاح قائلا ..... ويحكم !! أخرتموني

فقالوا لا ..... بل أنت فعلت

فرجوت سماحا ....... غزة حبيبتي ! انحني لك





هذه مشاعر تجمعت لدي في أثناء أحداث حصار غزة و كان لدي غيرها ... لكني سأصوغها في خطوات عملية أعتقد أن هذا سيباركه الله _ تبارك و تعالى ان شاء الله_ أكثر من أن تكون مجرد مشاعر ثائرة في وجه الظلم
بصوا بأه يا جماعة أنا و الله اللي أخرني في الكتابة مش الامتحانات و لا اني كنت مشغولة ... أنا مينفعش اني انشغل عن الامة اساسا .... بس كنت بفكر بجدية ايه ممكن
نعمله ؟!!! و ده لتلات أسباب
* ان القضية .. مش صغيرة ولا بسيطة
* ان القضية بتتكرر .. يعني لازم نفكر في حلول جديدة
* ان حضاراتكم .. وقتكم غالي فلا يصح أبدا لي اني اضيعه في كلام عادي او غير مفيد
خلونا قبل ما اتكلم نتفق على 3 حاجات :-
* الله يكرمكم يا جماعة مجرد ما تقتنعوا بالكلام اللي مكتوب نبدأ في التنفيذ فورا
* من لديه إضافة جديدة فليفيض علينا من خيره
* فليعلم منكم الحاضر الغائب .. بجد يا جماعة مش مهم مين اللي كاتب و لا مين اللي قال .. بس وصل الكلام على قد ما تقدر
نكلم بأه ....... اسمع لسان أحدكم يقول كل ده و لسه مكلمتيش .. ( شكرا يا فندم ) هذا لساني أنا .. ههههه
أنا لما فكرت لقيت 3 محاور للتعامل مع هذه القضية :-





المحور الأول :- حلول قصيرة المدى
المحور الثاني :- حلول طويلة المدى

المحور الثالث :- حلول محفزة
و على فكرة الترتيب ليس بالأهمية

و هبدأ بالمحور الثالث .......... الحلول الحفزة


حضرتك لديك عقلين ...... يعني غلبت أحمد زويل .. !!!!





عندك عقل واعي ، و عقل لا واعي .. باطن
اللي بيتحكم في تصرفاتك هو العقل اللاواعي يعطي الأوامر للواعي فتفعل ما يأمرك به
بس مين أصلا بأه بيبرمج اللاواعي ؟؟ ..... سؤال يطرح نفسه
لو في إيدك قلم ..... اكتب دلوقتي أي كلمة
لونها ايه ( ازرق - احمر - اخضر - ......... الخ ) ده لأن القلم أجبرك على اللون اللي فيه ..... بس مين ملأ الأنبوبة .... حضرتك
إذن حضرتك اللي بتبرمج عقلك الباطن
يعني ... دلوقتي هنكتفي بقناعتين لازم اديهم لعقلي الباطن

" إن تكونوا تألمون فإنهم يألمون كما تألمون و ترجون من الله ما لا يرجون "
" و تلك الأيام نداولها بين الناس "

في برده لسان دلوقتي بيقول .......... ايه !!!! انتي بتكلمي في ايه .. طبعا انا حافظ الايات دي و بحبها جدا
" سيدي أو سيدتي .. محتاجين يتحولوا لقناعة يعني تبقى بتتحرك بيهم و بتتصرف بيهم " ده لساني على فكرة

مؤقتا للوصول لده : قولهم لنفسك كتير بصوت عالي و بصوت منخفض و قبل ما تنام استرخي عشر دقائق و قولهم لنفسك حتى لو التفسير

لأن برمجة العقل اللاواعي يطول شرحه بس أكيد هقوله فيما بعد ان شاء الله

كده عقل لا واعي شغااااااااااااااااااااااال ........ هيجي دور الواعي

المحور الأول :- الحلول القصيرة المدى

* الدعاء * التبرع
* المقاطعة * نشر القضية

الحلول دي يا اخوانا غاية في الخطورة و سريعة النتائج جدا

و من هنا تأتي دعوة نتفق عليها و ننشر الاتفاق ده على مدوناتنا و نبلغه لكل اللي نعرفه
مقاطعة شهر لكل البضائع الأمريكية و اليهودية .... شهر متواصل
والله يا جماعة هنلاقي نتائج عجيبة .. بس نستمر و نبلغ

المحور الثاني :- الحلول الطويلة المدى
و إذا كانت اللي فاتت سريعة النتائج فدي بأه بطئية النتائج .. هههههه !!! أقصد قوية النتائج و لا تختفي الا بمرور نفس الوقت اللي حصلت فيه و أرى برده مؤقتا ....... كل واحد يبدأ بنفسه 10 دقائق ركز انت متميز في ايه و ابدأ ضيفه لمن حولك أولا ثم وسع الدائرة
على فكرة ... الحل ده لسه مخلصش .. بس مبدأيا نركز في الخطوة دي و هكمل ان شاء الله في التدوينات الجاية

كلمة للمدونين و المدونات

أحبتي في الله
احنا كمان محتاجين نركز كل واحد قيمة يضيفها للمجتمع عن طريق مدونته
و لا مانع برده من الخواطر .... كمان للنهضة التزامات فكل تدوينة تنزلها اجتهد ان تضع فيها واجب عملي
بجد يا جماعة اقبل جدا ... الاقتراحات و النصائح و التعليقات و النقد بأي أسلوب .... مش مشكلة
و اذكر نفسي و إياكم

كده احنا قولنا

عقلين ، 3 محاور ، و محور رابع للمدونين و المدونات





و جزاكم الله خيرا

اللهم استخدمنا و لا تستبدلنا

اللهم أعزنا بالإسلام و أعز الإسلام بنا





19 comments:

Anonymous said...

بصراحة تدوينتك رائعة بل أكثر من رائعة
والنشيد فيها أنا بحبه
هم 3محاور القصير وفهمته والمحفز وماشي تم استيعاب المطلوب مني والحمدلله أما الطويل للأسف محتاج توضيح
أنا مثلا متميزة جدا في الرياضيات والفيزياء وما شابههما من مواد وكنت دايما بجيب فيها امتياز بفضل الله لكن ايه المطلوب مني دلوقتي وطبعا انت عارفة اني اتخرجت يعني ما ينفعش حد يقولي شد حيلك و هاتي فبهم السنة دى
كمان امتياز
رجاء سرعة الرد والتوضيح وجزاكم الله خيرا أنا على فكرة بحبك في الله جدا ووحشتني رناتك أوي
سألت جهاد عليك امبارح وقالت انك كان مفروض انك جاية لكن الظاهر إني مليش نصيب أشوفك

نور جديد said...

اهلا .. اهلا
يا فندم
احبك الله الذي احببتني فيه و الله ان كمان بحبك جدا
ثانيا بأه ما قصدته هو ايه الحاجة اللي بتجيد عملها و تقدر تضيفها للمجتمع و المجتمع يستفيد منها
و ممكن جدا الحاجة دي اللي هي الرياضة و غيره تبقى يا إما هو اللي هضفيه للمجتمع او تكون وسيلة للوصول اللي انتي هضيفيه .. يعني ممكن حد تكوني عايزة توصلي له قيمة معينة تشرحي له الاول حبة فيزياء بعد شوية هيبقى متقبل يسمعك ... دوسي بأه
و برده تاخدي بالك من نقطة و هي
ان القيم اولويات حسب ما مجتمعنا محتاجها مش حسب ما العلماء رتبوها و معلش بأه ان كان نفسي اجي جدا و الله بس غصب عني
لو مفهمتيش او حسيتي ان المفهوم مختلط برده عليكي قولي لي و ان شاء الله اوضحلك اكتر
و بعدين ازاي متفهميش هم بيديكوا بكالوريوس على اساس ايه .. هههههه

نور جديد said...

آه صحيح ان رديت عليكي في التدوينة اللي فاتت .. قرأتيه؟؟

Anonymous said...

بسم الله ما شاء الله عليك يا نور
انت بتثلجي صدري بما تقولين بصراحة
ربنا معاكي و احنا معاكي على الدرب ان شاء الله

عبدالرحمن الشافعي said...

السلام عليكم
أظن إن ده اول تعليق ل في المدونة
فعلا المدونة جميلة جدا
نخش في الموضوع
بعد مؤتمر أنابوليس ....كنت عارف إن في حاجة هتحصل بعده
يا إما ناس يتقتلوا....أو يكون حصار ..أو يكون أي حاجة تانية
لأن أصلا هم بينقضوا العهود من زماااان

دي أول حاجة
أما تاني حاجة
إن لازم إن إحنا نحيي القضية دي في الناس
أنا سافرت إمبارح الجمعة القاهرة
ولقيت الناس حاطة إديها في مية ساقعة
وأصلا مش عارفين حاجة
وأنا بإذن الله هكتب الموضوع بالتفصيل في مدونتي
بس كدة دي أهم نقطة
جزاكم الله خيرا على هذا الموضوع الجميل
وكان هذا في ميزان حسناتك

وشكرا على زيارتك لمدونتي
وعاوزين نشوفك بقى تاني هناك
تحياتي لك

عبدالمنعم محمود said...

اجتهاد طيب وموفققة ان شاء الله

Anonymous said...

الظاهر ان البكاريوس اللي أنا خدته كان أونطه لإني برضه لسه حاسه إني في شيء غير واضح بالنسبالي مش قادرة أحدده
انت قصدك شيء أقدر أعمله للناس والمجتمع زي خدمة عامة وزي أيام الجامعة و شغلي معاك ولا أصدك بشكل آخر زي ما أنا كنت فاهمة الأول
إني أحبك في الله

Gihad N. Sohsah said...

مكنتش اعرف انك فيلسوفة والنشيد رائع تحفة بموت فيه وكل الحاجات دي

nigro said...

السلام عليكم , دي أول مرة ليا ادخل على مدونتك, و عاوز اقولك اني بعد ما قريت الموضوع اللي انت كاتباه, مش عارف كده حسيت بشوية حاجات كتير و حلوة في بعض, فرحة بيكي مع اني ماعرفكيش+شحن معنوي ايجابي+تقدير و احترام لعقلك, بجد ربنا يبارك فيكي و يوفقك

فوضى منظمة said...

الموضوع رائع .. جزاكي الله خير يا اختي الكريمة .. حضرتك زورتي مدونتي .. وانا مردتش عليكي لاسباب خارجة عن ارادتي وانقطعت بسبب هذه الاسباب عن عالم التدوين .. لكن الحمد لله رجعت تاني .. وان شاء الله هبقى من الزوار الدائمين .. بالتوفيق

Anonymous said...

اولا..جميييل جدا اللى انتى كاتباه ده يا سلمى
بس فى رايى انه اجمل ما فيه هوه الاجتهاد
فى الافكار نفسها
وفى تقسيما وفى صياغتها

يلا يا ستى ان شاء الله محد حوش
لا بجد..مش بهزر فعلا جميلة

وعجبتنى جداا النقطة بتاعت الحاجة اللى يقدر كل حد فينا انه يضيفها ويتميز فيها

كان مرة حد قالللى كلمة بس وانا اصغر من كده شوية معرفتش قيمتها ومعناها بجد غير الايامدى..
قاللى..اعظم واجمل حاجة ممكن تقدميها لنفسك وللاخرين هيه انك تساعديهم على اكتشاف نفسهم وانهم يحطوا ايديهم على الجزء الى انتى كتبتى عنه ده او نقطة التميز...شوفى احنا اهوه وحوالينا كذا ايرة اتصال وناس نعرفهم..وكل حد عنده حاجة يقدر يقدمها
لو ادينا للموضوع ده جزء من تركيزنا هتفرق كتيير

----------

عاوزة اشوفك جدا
انتى شكلك بطلتى دعاء ليه خااالص
:(

Anonymous said...

وفى كمان روح أمل وتفاؤل جميلة

بس صحيح نسيت اقولك حاجة..دلوقتى لو اعتبرنا التدوين والمدونات دى بيئة مثلا..مش بيئة اللى هيه شتيمة دى.:) لأه اصدى بيئة يعنى وسط..دلوقتى كل حد بيقول حاجة ..وغيره بيتأثر بيها..مش شرط ان التأثير ده يكون داخل البيئة دى..لاه ممكن يكون تأثير لبره..بمعنى ايه ان لو انتى دلوقتى طرحتى موضوع زى ده على النت وفى المدونة مش شرط كل حد يتأثر بيه يظهر ده فى مدونته او حتى فيما يصيغه على النت او يتناقش فيه..بالعكس..ده التأثير الاقوى بيبان فى حياتنا الواقعية..اللى بيظهر فيها حصيلة كل الحاجات اللى بنقراها ونتعامل معاها زى التدوين

اصدى وصل ولا اييه؟؟

فزلوكة said...

الأستاذة سلمى
بعد الكلام الموفق ده لازم تبقى أستاذة

أكتر حاجة عجبتنى بجد فى البوست العملية
بمعنى إن كل واحد -أقصد من المدونين - كتب بوست عن حصار غزة وكل كان له هدفه من الكتابة, بس أنا لقيت هنا خطوات أقدر أنفذها
وواضح جدا إن التنمية البشرية مأثرة بشكل إيجابى على طريقة عرضك
مدونة جميلة وموفقة إن شاء الله
زهراء

نور جديد said...

السلام عليكم
طبعا لازم الاول اقول الحمد لله جدا على نعمة النت .. ده احنا من غيره زي
العرب من غير ....... هههههه
================
أبو سويلم
جزاكم الله خيرا .. و اعتقد اني اصغر من الكلام اللي حضرتك قولته
====================
فوضى منظمة .. شاهنشي
جزاكم الله خيرا .. و كان الله في عون حضرتك

نور جديد said...

الفجرياااااااااااااااااااااا
اهلا .. اهلا .. اهلا .. و سهلا 3 مرات برده
اولا وحشتيني جدا يا اسماء و فعلا نفسي اشوفك اويييي و اتكلم معاكي
ثانيا جزاكي الله خيرا
ثالثا يا بنتي .. انا قولتهالك كلمة قبل كده
انت دائما تعطيني ما ابحث عنه
يعني الخاطرة الاخيرة و صلت طبعا وتمام يا فندم
==============
فزلوكة
اولا اسم المدونة جميل
ثانيا جزاكي الله خيرا على كلامك ده
انا كده هاخد قلم في نفسي و لا ايه
و ان شاء الله تكوني من الزوار الدائمين

مشمش said...

جميلة اوي ومليانة شجن

Anonymous said...

سلمي حبيبتي وحشتيييييييييييييييني جدا جدا جدا أنا المفروض اكتب رايي في الكلام الجميل والعملي اللي قريته بس اشتياقي لاني اشوفك طغي علي اي تعليقات اواراء
انتي فعلا وحشاني شفتي الفيشار والتمر هندي كان عامل ايه بس مش مشكله ممكن نستبدله بالمدونه اللي بدعي ان ربنا يجعلها في ميزان حسناتك وينفع بيها اميييييييييييييين

مدونة يلا نفضحهم said...

ما أروعه محراب التدوين الذي جعلنا نعرف ونتعرف علي الكثير من المدونين الشرفاء الذين إمتلأت قلوبهم وعقولهم بحب هذا الوطن والعمل والسهر علي رفعته وعزته والقضاء علي الظلم الذي يستشري بين جنباته ....

=======================

إنضم معنا في حملة الألف مدون للإفراج عن المدون الدكتور إبراهيم الزعفراني
علي مدونة يلانفضحهم : http://www.yallanefdahom2.blogspot.com/
الدكتور الزعفراني الفارس النبيل

نور الاسلام said...

السلام عليكم اختي وحبيبتي في الله


ماشاء الله مدونتك هايله والله ويلا ربنا معاكي ويوفقك يارب