Monday, December 31, 2007

و يأتي من جديد

كنت ناوية اني مادونش حاجة خالص تاني لغاية اجازة نصف العام ...... يعني عشان المذاكرة و الامتحانات ... بس عارفين و انا راجعة انهارده من الكلية في السوبر جيت سمعت كلمة من احد الركاب الاعزاء بيقول : " أنا و الله مش فاهم ايه سنة 2007 دي يا عم دي سنة ملهاش لازمة كده تحس انها كانت فاصل بين 2006 و 2008 "
خلوني يا جماعة اتكلم معاكوا بصراحة شوية .......
انا الحقيقة مش هتكلم عن حصاد 2007 و لا عن ملف 2007 و لا عن ارشيف 2007 متهيأ لي حفظناه بس خلوني اذكر معاكم كام موقف كده ...... و بعد كده لازم يا جماعة نتكلم في السنة الجديدة شوية
و الآن مع اول الأحداث :

*تفوق ايران الاقتصادي و السياسي و النووي ...... بجد انا فخورة اوي اكيد انتوا كمان حاسين بده
*نيكولاس ساركوزي بدلا من شيراك ....... انا جيت على وش الدنيا دي من 19 سنة كل الر}ساء اللي اعرفهم اتغيروا إلا ....................................
*الرهبان البوذيون يشاركون في مظاهرات في اليابان لارتفاع الأسعار ...... اعتقد نحن اولى بعدم فصل الدين عن الحياة و على رأي المثل " معا نصلح الدنيا بالدين "
طبعا دا مش مثل
صورة فريدة من نوعها شفتها في التليفزيون و بحثت عنها كتير في النت للاسف ملقتهاش بس اوعدكم اول ما الاقيها هنزلها ان شاء *الله .................
المهم الصورة فيها :_
ربنا يصونه !!! جورج بوش ماشي في النص على يمينه اولمرت و على شماله محمود عباس و ذلك لأجل مزيد من السلام ............!!!!!!!!!!!!
مبقاش الا جورج بوش كمان ...... و طبعا هوه معملش كده الا بعد ما اتغاظ من حبيب الشعبين الفلسطيني و الاسرائيلي ..." شعبان عبد الرحيم

انتوا عارفين يا جماعة قضية فلسطين دي محتاجة ناس كده ... !!!!
هم أولى بالحق و الحق أولى بهم
على رأي عزيز لدينا
*قضية المحاكمة العسكرية لل 40 من نبلاء الوطن من الاخوان المسلمين ..... بصوا يا جماعة هيه الحياة كده ..كده هيفضل فيها هذه الاحداث .. احداث التضحية و الصبر و الثبات لانها احد ملامح هذه الامة الى يوم القيامة بس خلي بالكم " و لن يتركم أعمالكم "


و الآن إليكم هذه ال ............................



بصوا يا جماعة انا مش بقول ان فلسطين هتتحرر في سنة 2008 بس المطلوب في ذلك العام ان يتواجد بكثرة اشخاص زي دول ... طبعا مش فاهمين قصدي ......
و انا بعمل سيرش على النت لقيت كل موديلات العربيات دي نازلة السنة دي فتخيلت ان يا سلام لو في كل الاشخاص دي بكثرة و انتشار في المجتمع محتاجين التنوع ده و الثبات ده


صدقوني يا جماعة لو علاقة الأهلي و الزمالك اتصلحت يبقى خلاص ... يا اخوانا الدنيا حلوة
دي كانت صورة لقتها و عجبتني
حقيقي يا جماعة محتاجين

أشخاص تهتم بالمجتمع *
أشخاص تهتم بالعاطفة *
*أشخاص تهتم بالدعوة
*أشخاص عاقلة تحب تستشيرها في المواقف الصعبة
أشخاص HUMMER *تتحمل الصعاب

دول الحمد لله موجودين ..... بس محتاجين ينتشروا اكتر ... محتاجين يوصلوا أكتر

و الآن إذا قرروا التواجد و الانتشار فيمكننا ان نقول
I am sure U can , so Gooo On
Oops! نسيت أقولكم
U will need this for running

15 comments:

Ahmed Al-Sabbagh said...

رائع

مدونة جميلة

سعدت بإكتشاف مدونتك

كل عام وانتم بخير

وسنة سعيدة

تحياتى

نور جديد said...

أستاذ أحمد
جزاكم الله خيرا
و أنا سعدت اكتر بتشريف حضرتك للمدونة

Anonymous said...

رائع يا نور جديد بصراحة كده ممكن يبقى فى امل جديد فى العام الجديد بظهور جيل جديد لعام جديد فى نور جديد ربنا يكثر من امثالك

Anonymous said...

دحنا خلاص باه خدنا على المدونة يعنى وبقينا بننزل حاجات فى عز ما الامتحانات شغالة ولا كأن فى ناس غلابة عندها امتحان بكره

:(

انا مش عارفة اعلق براحتى عشان عاملة فيها ورايا حاجات ولازم اقوم
لكن باختصار كده

عام 2007 محدش يقدر يتكلم عنه
بالنسبة لى كان مختلف
سيبك من سعيد وحزين وكده
هوه كان بالنسبة لى نقلة

جميلة جدا
هم اولى بالحق والحق أولى بهم
دول محتاجينهم فعلا يا سلمى
محتاجنهم اوى
وهما فعلا قليلين
بس ازاى يزيدوا؟؟
اظن بان كل حد فينا ميفضلش مستنى يظهروله
لكن يحاول يكون واحد منهم
وان كان مقصرا
يعافر شوية يعنى

كله ده باختصار

عموما فكرينى اقولك حاجة على التدوينة دى بس لما اشوفك ان شاء الله
وثانيا..
كتبالى فى تعليقك على تعليقى
تقريباكلمتين من نوعية
شكرا على دعمك ليه؟؟

انا اسمع يا بنتى ان الدعم ده للعيش
وناويين يشيلوه كمان
ولا ايييه؟؟

دعواتك فى معمارى اوىىى

Anonymous said...

بسم الله الرحمن الرحيم
كل عام وانت طيبة"Happy new year" بالنسبة للكلام اللى انتى حطا المرة دى فهو رائع جداً والصور معبرة جداً وبصراحة تامة انتى زرعتي جوايا امل كبير ان يكون فى هذا الكون نهضة لانى كنت فكرة انى مينفعش ان حد يتقبل منى النصيحة أو بمعنى اصح كنت فكرة انو عيب وبالنسبة ل2007 فكانت بالنسنة لى فهيا سنة كبيسة وجميلة فى نفس الوقت كونها انها كبيسة لانى كنت فقدا الامل جداً كونها جميلة فهيا اسباب انتى عرفاها

نور جديد said...

الفجرية
أولا احنا ناس قسمنا مدلعنا ايه اللي يدايق في كده ما شاء الله
ثانيا انا كمان حاسة ان عام 2007 ده كان نقلة حلوة ليكي يعني و انا بعمل المدونة دي افتكرتك جدا و حسيت شوية بذكريات 2007 بالنسبة لك
ثالثا انت فعلا عندك حق الناس فعلا محتاجة تعرف ازاي نبدأ و ازاي الخير يزيد بطريقة عملية و انا كنت ناوية اني اعمل ده ان شاء الله على مستوى التدوينات الجاية بس انتي عارفة انا بحب اعمل فرشة الاول للموضوع
عشان امثال حضرتك من مثقفين المجتمع يعطوني رأيهم
رابعا بالنسبة للدعم خلاص يا بنتي راحت علينا العيش اصلا مش هنعرف ناكله بهد كده .. لا بجد يا اسماء انا فعلا حاسة ان في دعم معنوي معين بحتاجه و لا اجده الا عندك
ربنا معاكي يارب وربنا يسهلك و يجبر بخاطرك و على فكرة انا شلت الحروف اهوه طبعا هوه انا عندي اعز منك

Anonymous said...

مبارك على المدونة الجديدة أختنا الفاضلة
أسأل الله أن يجعلها فاتحة خير فى عام جديد د.أحمد

Ahmed Al-Sabbagh said...

انا جييييييييييت تانى اهو

عشان تعرفى انى متابع اخبار المدونة

وبشوف حركة التطوير فيها

ربنا يوفقك ويكرمك

وتحياتى لكى ولأسرتك

عبدالمنعم محمود said...

موفقة ان شاء يا سلمي
وشكرا يا ستي كونك اول المعلقات في اخر تدوينتين
بس ده يبدو انك من الناس التي تجيد السهر لان هذه التدوينات كنت اقوم ببلشتها في منتصف الليل

نور جديد said...

د.أحمد
جزاكم الله خيرا و نورت المدونة
أستاذ أحمد الصباغ
سعدت جدا بده و بتبسط لما الاقي ناس عريقة في عالم التدوين بتشجعني فبتحفز و على فكرة انا دخلت على مدونة حضرتك و عجبتني جدا و قلت رأي على فكرة
أستاذ عبد المنعم
جزاكم الله خيرا
و دعواتكم كلكم يا جماعة نفسي فعلا تكون مدونة مختلفة

Anonymous said...

لا بدانا نبقى جامدين اوى اهوه
التديوينة دى جميلة جدا يا سلمى
ربنا يكرمك ويوفقك فى المدونة دى
وان شاء الله تكون مختلفة فعلا
جهاد

AbdElRaHmaN Ayyash said...

اهلا اهلا
مدونة جميلة يا فندم
كل سنة و انتي طيبة و ربنا يوفقك فيالامتحانات و انا كمان
سلاام

Anonymous said...

بغض النظر عن حاجتين
1-إنك ما قولتليش إنك عملت مدونة أو حتى بتفكري فيها
2-إني اكتشفتها بالصدفة منحد قالى إنها حلوة من غير مايقولي حتى إني أعرف صاحبتها
إلا إني اكتشفت إنت مين منغير مااقرا اسمك في التعليقات ماهى عشرة وياما كلنا كشري سوا أتمنى إنك تعرفي أنا مين من أسلوبي زي ما عرفتك ولاّ خلاص راحت علينا
إني أحبك في الله

Anonymous said...

حبيتى سلمى
مبارك ولا بلاش الكلمة دى ههه مبرووووك المدونة ربنا يكرمك ويجعلها فى ميزان حسناتك احبك فى الله
شيماء سمير

Anonymous said...

لا بجد 2007
الحمد لله انها عدت علي خير

كانت اسوا سنه في حياتي
ان شاء الله 2008 احسن

كل ما سنه تبدا نقول
ان شاء الله السنه اللي جايه تبقي احسن من اللي قبليها
ومفيش حاجه بتتغير
يبقي اكيد العيب فينا

لازم نتغير من جوانا عشان نلاقي الكون اتغير من حوالينا

مش عارف
موفقه باذن الله يا سلمي
مدونه جميله ومواضيعك جامده

ربنا معاكي في الامتحانات